Vips van Vlajo?


Junior ondernemer, leercoach, schooldirectie, droomcoach, partnerbedrijf,... Bij Vlajo ben je een VIP!
En een VIP hoort nu eenmaal thuis in ...the spotlight! Daarom laten we hier elke week een ander verhaal aan bod komen. Verhalen die recht uit het (jonge) ondernemersleven gegrepen zijn. Ze vormen ongetwijfeld een inspiratiebron voor veel ondernemend talent in de Vlaamse scholen. Veel leesplezier!

donderdag 13 februari 2014

Mater Dei in Brasschaat kiest voor ondernemerschapsonderwijs

Theorie meets praktijk, dat is dé essentie van ondernemerschapsonderwijs. Niet enkel met je neus in de boeken zitten, maar nieuwe atmosferen opsnuiven en horizonten afsnuffelen. Af en toe eens met je ondernemende neus tegen de deur lopen, kan daarbij heus geen kwaad. Want ondernemen doe je met vallen en (weer) opstaan. Met af en toe een kriebel in de neus, of soms zelfs met een heuse niesbui.

Al doende leren is de boodschap.
Dat vond ook het Mater Dei-Instituut in Brasschaat. De school stapte voor het eerst in de Vlajo-boot en koos dit schooljaar voor het Vlajo Stu.be-project in het 7de jaar kinderzorg, thuis -en bejaardenzorg en mode.

Leercoach Sigrid Leroy begeleidt 8 studentenbedrijfjes: "We wilden een meer praktijkgerichte benadering in deze richtingen. De vorige cursus bedrijfsbeheer was veel te theoretisch. De leerlingen begrepen nauwelijks waar ze mee bezig waren. Met Vlajo Stu.be willen we ze een beter en concreter beeld van ondernemen geven. Nu moeten ze zelf aan de slag en door ondervinding begrijpen ze bijgevolg de leerstof beter.





Sigrid Leroy: "Het is de allereerste keer dat we deelnemen, maar we zijn alvast erg enthousiast over het project. Ikzelf, als leercoach, omdat ik input en ondersteuning van Vlajo krijg. De school, omdat ze dit als een enorme meerwaarde ervaart, zowel intern als extern. En de leerlingen? Die zijn nog steeds enthousiast aan het werk en ze zijn vooral trots op zichzelf. Trots op wat ze al bereikt hebben en geleerd hebben.

We ervaren Vlajo Stu.be als een sterk en goed uitgewerkt project. De leerlingen doen zoveel meer ervaring op dan wanneer ze zich enkel in de theorie verdiepen. Ze proeven nu van het ondernemerschap en dat kan je ze nooit bijbrengen met enkel het doceren van een cursus. Op deze manier bereik je meer dan de leerplandoelstellingen én de jongeren zijn zich veel meer bewust van ondernemerschap dan andere leerlingen.