Vips van Vlajo?


Junior ondernemer, leercoach, schooldirectie, droomcoach, partnerbedrijf,... Bij Vlajo ben je een VIP!
En een VIP hoort nu eenmaal thuis in ...the spotlight! Daarom laten we hier elke week een ander verhaal aan bod komen. Verhalen die recht uit het (jonge) ondernemersleven gegrepen zijn. Ze vormen ongetwijfeld een inspiratiebron voor veel ondernemend talent in de Vlaamse scholen. Veel leesplezier!

vrijdag 12 september 2014

Stu.be in de startblokken!

Naast de Vlajo Mini-ondernemingen schieten dezer dagen ook de Vlajo Studentenbedrijven als paddestoelen uit de grond. De formule is gericht op het behalen van het attest bedrijfsbeheer. Vlajo gaf het officiële startschot tijdens Train-the-trainer-sessies voor leerkrachten. Voor de provincie Antwerpen vond deze info-namiddag plaats op woensdag, 10 september in de Wilrijkse VKW-gebouwen.

Cris Baumers, leerkracht aan de Stedelijke Handelsschool van Turnhout, was één van de enthousiaste aanwezigen: "Ik geef al sinds 1985 les en heb dus al heel wat leerplannen en onderwijsmethoden zien passeren. Onze school heeft heel wat ervaring met verschillende Vlajo-projecten, maar voor mij is het de eerste keer dat ik deelneem aan studentenbedrijf. Mijn voornaamste drijfveer is om de wat saaiere materie van bedrijfsbeheer op een meer dynamische manier te kunnen overbrengen naar de leerlingen. Dankzij mijn ervaring met andere projecten heb ik geleerd dat je het enthousiasme van de leerlingen aanwakkert door zelf wat afstand te nemen. Bovendien mogen ze het zelf helemaal in handen houden. Dichter bij de realiteit komen ze- binnen een schools kader- niet, volgens mij."

Cris kreeg al heel wat informatie van haar collega-voorgangers, maar de infosessie in Wilrijk bleek toch geen verloren moeite: "Tijdens de presentatie van Vlajo kregen we veel praktische informatie, waardoor de stap naar het onbekende toch niet zo groot bleek. Het was ook fijn om kennis te maken met andere leercoaches uit andere scholen. Tips & best practices werden dan ook uitvoerig uitgewisseld. Als kersverse stu.be-leercoach kan ik er alleen maar van leren! Ik heb me ook voorgenomen om, samen met collega's, de volgende trainer-the-trainer-sessies van Vlajo bij te wonen. Alle input en informatie is welkom!"

De Stedelijke Handelsschool in Turnhout is al jaren een voortrekker in ondernemerschapsonderwijs. Hun slogan "Hoe ondernemend ben jij" liegt er dan ook niet om. Cris Baumers: "We zijn fier op onze ondernemende school. Via talrijke projecten willen we ondernemerschap stimuleren en ontwikkelen bij onze leerlingen. Bovendien is het de ideale manier om hun talenten en competenties te ontdekken! We beseffen heel goed dat dat een ontzettend belangrijk gegeven is, eens onze leerlingen op de arbeidsmarkt terechtkomen of verderstuderen. "