Vips van Vlajo?


Junior ondernemer, leercoach, schooldirectie, droomcoach, partnerbedrijf,... Bij Vlajo ben je een VIP!
En een VIP hoort nu eenmaal thuis in ...the spotlight! Daarom laten we hier elke week een ander verhaal aan bod komen. Verhalen die recht uit het (jonge) ondernemersleven gegrepen zijn. Ze vormen ongetwijfeld een inspiratiebron voor veel ondernemend talent in de Vlaamse scholen. Veel leesplezier!

vrijdag 18 januari 2013

Pulhof in Berchem steunt het goede doel

Ethisch ondernemen.  Eerlijk ondernemen.  Maatschappelijk verantwoord ondernemen. 
Ergens doet het wel een belletje rinkelen.  Maar het is vaak een ver van ons bed-verhaal.  En redelijk onbekend, dus...redelijk onbemind.

Vlajo Jieha (Jong Initiatief voor Ethische Handel) probeert daarin de mindset bij schoolgaande jongeren reeds te veranderen.  Met dit korte doe/leertraject zetten scholieren van de 2e graad secundair onderwijs hun eerste stappen als ondernemer.  Met de focus op ethisch of eerlijk ondernemen.  Ze maken een businessplan op, starten met aan-en verkoop van eerlijke producten...fairtrade, bio, streekproducten,... en schenken uiteindelijk hun winst aan een goed doel naar keuze.

OLV-Pulhof in Berchem laat zich hierin elk schooljaar weer van haar beste kant zien.  Hun Vlajo Jieha-projecten behaalden meermaals een plaatsje in de Provinciale Wedstrijd Beste Vlajo Jieha.  En stootten zelfs een keertje door naar de Vlaamse Finale Beste Vlajo Jieha!
Anne Landeloos mag dan een kersverse leerkracht aan het OLV Pulhof in Berchem zijn, ze begeleidt deze Vlajo Jieha-projecten met veel enthousiasme:
"Ik heb 7 jaar in het bedrijfsleven gewerkt, maar een job in het onderwijs was altijd al een droom.  Toen ik de kans kreeg om de lerarenopleiding te volgen, heb ik deze dan ook met beide handen gegrepen.  Het is mijn beste beslissing ooit, want mijn job is nu een echte passie.  Veel van die passie kan ik kwijt in het Vlajo Jieha-project.  Het werd op school aangeboden en ik zag dit meteen als een kans.  Jongeren maken kennis met het echte bedrijfsleven en ontwikkelen zelf ondernemers-skills.  Beslissingen nemen, intiatief nemen, verantwoordelijkheid nemen,...het hoort er allemaal bij!"


"Maar ook het sociale aspect is een meerwaarde.  De leerlingen schonken hun winst aan een goed doel.  Op de slotpresentatie van het project nodigden we dat goede doel uit en overhandigden we hen officieel de geschenkcheque.  Voor mij was dat één van de hoogtepunten.  De dankbaarheid van de mensen die je hiermee verderhelpt, maar ook de fierheid en het enthousiasme van mijn leerlingen...dat zal me altijd bijblijven."

"Dat we hiermee dan ook nog eens in de Gazet van Antwerpen verschenen, was voor de leerlingen én voor mezelf de kers op de taart!"

Lees ook verder op de Vlajo Jieha Facebook-pagina: klik hier.

Meer info over Vlajo Jieha? Klik hier.

Of vind ons op Facebook.