De focus ligt op het eerlijke aspect: het team kiest voor eerlijke producten of een dienst die kadert in het thema van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarnaast schenken ze hun winst ook aan een goed doel naar keuze. Vorig jaar zagen ca. 300 Vlaamse Jieha-teams het levenslicht. Dit schooljaar verwachten we minstens evenveel ondernemende en gedreven teams.
In Rozenberg in Mol werden de eerste teams van het schooljaar opgestart. Vijftien leerlingen van 4 economie-moderne talen gaven, samen met hun leercoach Veerle Van Nuffel, het startschot. De klas wordt gesplitst in twee teams. Veerle Van Nuffel: "Voor de indeling laten we het lot beslissen. In het echte bedrijfsleven kies je immers ook niet met wie je samenwerkt. De leerlingen moeten leren omgaan met verschillende persoonlijkheden."
De leerlingen van 4 economie, Rozenberg Mol |
Voor Veerle primeert de ervaring die ze nu in een concrete context kunnen opdoen: "Ik vind het uiterst belangrijk dat leerlingen in een richting economie aan den lijve ondervinden wat het is om te ondernemen. Met het Jieha-project dienen we bovendien ook nog een ander doel, nl. de bewustmaking rond eerlijke handel. Ook dat vinden we belangrijk."
In haar 25-jarige loopbaan als leerkracht begeleidde Veerle al heel wat Jieha's: "Het project is erg waardevol, want ze ontwikkelen belangrijke vaardigheden, zoals initiatief nemen, verantwoordelijkheid opnemen, leren communiceren, oplossingsgericht denken, enz ... We laten hen bewust in de tweede graad al kennismaken met ondernemen, opdat ze in de laatste graad beter voorbereid zijn op hun mini-onderneming. Als leercoach probeer ik hen steeds te enthousiasmeren, ook al is het niet altijd even makkelijk. Maar al doende leert men, en dat geldt ook voor leerkrachten!"