Inspelen op behoeftes van de consument is wellicht één van de belangrijkste drijfveren van bedrijven. Continu op zoek gaan naar innovatieve oplossingen die je onderscheiden van de concurrentie én die uiteindelijk de markt veroveren. Ook
Spoozy, een
SBP (Small Business Project) van vijf studenten 2de jaar bachelor elektronica-ict aan
PXL Hasselt focust op innovatie. Samen ontwikkelden ze, speciaal voor kleine kinderen de Spoozy, een elektronische lepel, compleet met lichtjes en aanmoedigingen. "Omdat kleine kinderen en eten niet altijd een even vlotte combinatie is", aldus de ondernemende studenten.
Voor de wanhopige ouders, die op zoek zijn naar een manier om hun kinderen vlot te leren eten, is er dus hoop. Al zullen ze nog heel even geduld moeten oefenen. Technisch directeur, Vincent Gielis: "Eind januari zal de eerste versie verkocht worden. Met de Spoozy zullen we de stressmomenten tijdens het eten aanzienlijk verminderen, zowel bij de ouders als bij het kind. Een lichtshowtje van vier ledjes moet de visuele aandacht trekken. Daarnaast spelen we ook in op het auditieve: de ouders kunnen geluiden of aanmoedigingen opnemen en afspelen. Op die manier stimuleren we de kinderen op twee fronten.
|
getekende versie van de Spoozy |
|
eerste prototype van de behuizing |
Tijdens de ontwikkeling konden de vijf studenten hun technische vakgebieden en hun leerstof toepassen in de praktijk. Vincent: "Het prototype bestaat uit een houder waarin alle elektronica zich bevindt, de accu, de soundrecorder -en speler, microfoon, luidspreker en sturing met leds. De houder is modulair, zodat de lepel uitneembaar is."
|
prototype elektronische module |
De studenten en hun lectoren zijn enthousiast over het SBP-project. Lector Frank Joosten: "
Het sterke aan een small business project is dat het een
vakoverschrijdend, geïntegreerd totaalproject is waarin studenten in een zo
realistisch mogelijke context een ruime waaier aan competenties ontwikkelen:
samenwerken in een team, een businessidee uitwerken (zowel technisch als
commercieel), producten verkopen, financiële prognoses maken en boekhouden,
vergaderen, presenteren, enz. Doordat de studenten begeleid worden
door een team van verschillende docenten, leren ze al doende de
knepen van het ondernemerschap en bereiken ze veel meer dan wanneer je alleen
maar bedrijfskundige theorie op hen loslaat. Het is het ‘inleeftraject’ waarin
ze zelf actief hun eigen weg moeten zoeken dat het verschil maakt."
|
Het vijfkoppige team van Spoozy |
|
de studenten aan het werk |
Over de toekomst blijven de jonge ondernemers nog voorzichtig: "Eerst afstuderen en dan bekijken wat de toekomst brengt, maar we hebben alvast veel geleerd met dit project. Communiceren, problemen oplossen, financiële en administratieve taken en ook op technisch vlak - tijdens de ontwikkeling van het prototype, was er altijd wel een uitdaging. Dat zijn zaken die ons in de toekomst sowieso van pas komen, waar we ook terechtkomen."
Spoozy in actie zien? Bekijk de TVL-reportage!