Vips van Vlajo?


Junior ondernemer, leercoach, schooldirectie, droomcoach, partnerbedrijf,... Bij Vlajo ben je een VIP!
En een VIP hoort nu eenmaal thuis in ...the spotlight! Daarom laten we hier elke week een ander verhaal aan bod komen. Verhalen die recht uit het (jonge) ondernemersleven gegrepen zijn. Ze vormen ongetwijfeld een inspiratiebron voor veel ondernemend talent in de Vlaamse scholen. Veel leesplezier!

vrijdag 28 maart 2014

Creativiteit en voetbal gaan hand in hand

Een marathon in de Hel van Stayen. Je zou van minder schrik krijgen.
97 Limburgse leerlingen gingen echter de uitdaging aan en schreven zich in voor de Creativiteitsmarathon die Vlajo organiseerde in samenwerking met Essenscia Vlaanderen.



Out of the box denken, dat is de essentie van de tweedaagse, die deze keer in het STVV-stadion doorging.

Vier bedrijven poneerden op 11 maart een reĆ«le bedrijfscase, waarmee de leerlingen aan de slag gingen. Enthousiasme ten top bij de vijfde-en zesdejaars, al waren de cases toch niet van de minsten: Borealis vroeg zich af wat de jongeren met een laatste druppel olie zouden doen. BP zocht naar creatieve toepassingen voor PET. Ineos ChlorVinyls vroeg de jongeren om een promotiecampagne te bedenken voor de duurzame factor van PVC en Chevron Philips Chemicals International zocht een creatief idee om de systemen in hun controlekamers eenvoudiger voor te stellen.



De jongeren werden in hun brainstorms ondersteund door een aantal experten uit het bedrijfsleven. Er werd creatief bloed, zweet en een enkele traan gelaten. Maar de boog kon natuurlijk niet altijd gespannen staan.



Uiteindelijk mochten de teams hun resultaten presenteren aan een jury, onder leiding van weerman Frank Deboosere.
Team Out of Control kon op de meeste jury-appreciatie rekenen. Zij behaalden de overwinning met een uitgekiend systeem op basis van smart touchscreens voor de controlekamers van Chevron Philips.


De leerlingen van Campus Tichelrij in Sint-Truiden namen ook deel aan de marathon in hun thuisstad. Leerkracht Brenda Berden: "Deze uitdaging was zeer leerrijk voor de leerlingen. En vooral grensverleggend. Zo leerden ze samenwerken met voor hen onbekenden, moesten ze opboksen tegen deadlines en leerden ze spreken voor publiek. Ze komen op deze manier ook in contact met het bedrijfsleven. Een factor die voor hen onbekend is, maar die over een paar jaar hun dagelijkse realiteit zal worden."

Creativiteit en voetbal, onderwijs en bedrijfsleven...ze gaan wel degelijk hand in hand!