Wetenschap en technologie vormen daarom - meer dan ooit - essentiële parameters. Om het hoofd te kunnen blijven bieden aan deze evolutie is menselijk kapitaal belangrijker dan ooit. Geschoold personeel in wetenschap en technologie wordt/is een noodzaak.
ExxonMobil en Vlajo sloegen daarom in 2011 de handen in mekaar met de Sci-Tech Challenge, een wedstrijd voor ASO-leerlingen in een wetenschappelijke of wiskundige richting. Het initiatief wil scholieren tussen 15 en 18 jaar kennis laten maken met de mogelijkheden van een technologische en wetenschappelijke opleiding en ze op die manier motiveren om voor een dergelijke studierichting te kiezen.
ExxonMobil Benelux Country Manager Joost Van Roost: "De Sci-Tech Challenge biedt ons de kans om scholieren inzicht te geven in het belang van wiskunde, wetenschap en technologie. Ons vermogen om wereldwijd voorop te blijven lopen, hangt af van de volgende generatie wetenschappers en ingenieurs."
Op 26 februari gingen 85 leerlingen de uitdaging aan in het Provinciaal Havencentrum Lillo in Antwerpen. In 3 uur tijd bedachten ze in gemengde teams een oplossing voor een bestaand energieprobleem, dat ExxonMobil en Vlajo speciaal voor dit event hadden voorbereid. De leerlingen moesten snel leren samenwerken, mogelijke oplossingen bedenken, als team ideeën ontwikkelen en uiteindelijk innovatieve oplossingen voorleggen aan de jury.
De leerlingen van het vijfde jaar wetenschappen-wiskunde van Ursulinen in Mechelen waren van de partij. Leerkracht Dimitri Peeters: "De Sci tech Challenge is een leuke en vooral andere manier om enkele vakoverschrijdende eindtermen te scoren. Daarnaast is het erg leerrijk om op die manier in contact te komen met het bedrijfsleven en met de ingenieurswereld. De drempel om aan ingenieursstudies te beginnen, is toch nog steeds aanwezig. Bij deze hoop ik dat ze voor mijn leerlingen alvast verlaagd heb."
Winning team THORium! |
Meer weten over de Vlajo Innovatiekampen?