Een succesformule, zo blijkt. Want het enthousiasme van de deelnemers en hun leerkrachten is groot. Tijdens de Kortrijkse Creativiteitsmarathon, in samenwerking met essenscia vlaanderen, bogen 82 leerlingen zich over drie concrete bedrijfscases. Onder leiding van verschillende bedrijfscoaches en niemand minder dan weerman Frank Deboosere lieten ze hun creativiteit de vrije loop.
Het winnende team 2BSafe bedacht, op vraag van Bayer MaterialScience, een manier om een jaar lang ongevalvrij te werken. Hun campagne met een Safetybuddy klonk de jury als muziek in de oren.
2BSafe springt een gat in de lucht! |
Voor de leerlingen van het VTI in Waregem was het de eerste deelname. "Maar zeker niet de laatste", zegt leerkracht Jan Reybroeck. "De leerlingen hebben aan den lijve ondervonden wat het is om met anderen samen te werken, om samen creatief en innoverend te denken. Daarnaast zijn de contacten met mensen uit het bedrijfsleven zeer waardevol. Het is wat anders dan het klasgebeuren en dat vinden we net belangrijk. Als leerkracht willen we hen eens uit hun comfort zone halen."
VTI, Waregem |
Ook Spes Nostra uit Kuurne was van de partij. Leerkracht Kristof Tanghe bestempelt de deelname als een unieke ervaring: "We werden door Vlajo echt in de watten gelegd. Alle leerlingen waren erg enthousiast en zouden meteen opnieuw meedoen. Dit jaar hadden we 7 deelnemers, maar ik ben er zeker van dat we volgend jaar meer gegadigden zullen vinden. Dankzij deze buitenschoolse activiteiten bereiken we bovendien doelstellingen die we, in de gewone klascontext, niet zouden bereiken. Leerlingen ontwikkelen hier belangrijke competenties en dat is de voornaamste reden om elk jaar opnieuw deel te nemen."
De leerlingen van Spes Nostra met Frank Deboosere |