Vips van Vlajo?


Junior ondernemer, leercoach, schooldirectie, droomcoach, partnerbedrijf,... Bij Vlajo ben je een VIP!
En een VIP hoort nu eenmaal thuis in ...the spotlight! Daarom laten we hier elke week een ander verhaal aan bod komen. Verhalen die recht uit het (jonge) ondernemersleven gegrepen zijn. Ze vormen ongetwijfeld een inspiratiebron voor veel ondernemend talent in de Vlaamse scholen. Veel leesplezier!

maandag 14 maart 2016

Wetenschapsleerlingen scoren tijdens creatieve challenge van Exxon Mobil!

Op 2 maart namen meer dan 100 wetenschapsleerlingen uit de 3de graad deel aan de Vlaamse Sci-Tech wedstrijd die georganiseerd werd door Vlajo, Exxon Mobil en JA Europe. De bollebozen bogen zich in gemengde teams over een actueel en prangend probleem: Bedenk, met behulp van afvalwarmte energie-overschot, een creatieve oplossing voor de vermindering van drink- en afvalwater. Het provinciaal Havencentrum van Antwerpen werd overspoeld met veel innovatieve denkpistes.







Helaas kreeg er maar eentje de overwinningsmedaille van de jury opgespeld. Team De Watervalletjes bedacht het meest efficiƫnte en meest uitgewerkte voorstel. Bruno Franckx (Ursulinen, Mechelen), Arno Van Camp (OLV Pulhof Berchem), Laura Verbist (Don Bosco, Haacht), Dries Croonen (College Hagelstein, Sint-Katelijne-Waver), Ella Eycken (Ursulinen, Mechelen) en Ellynne Maris (Ursulinen, Mechelen) slaagden erin om een duurzame oplossing uit te dokteren waarbij zowel de lokale maatschappij als de olieraffinaderij baat hebben. Teamlid Ellynne licht toe: "De tanken van de destillatietoren van de olieraffinaderij produceren restenergie. In ons idee hergebruiken we deze energie om olie voor te verwarmen. Daarnaast installeren we watervallen, zodat het gebruikte water weer afgekoeld wordt en als koelwater hergebruikt kan worden. Tenslotte vangen we regenwater op om te gebruiken als proceswater. Op die manier verminderen we de consumptie van drinkwater."

Winnend team De Watervalletjes

Dries Croonen zat ook in het winnende team: "Ik vond dit een heel leerrijke challenge. We moesten al onze kennis in de strijd gooien, maar tegelijkertijd ook creatief nadenken. Een combinatie die je op school niet veel gebruikt. Dat vond ik een echte meerwaarde, naast het samenwerken met andere leerlingen die je niet kent. Daarom zou ik iedereen aanraden om deel te nemen. Het is een unieke ervaring."