Elk schooljaar opnieuw bulkt het van talent bij Vlajo. Van jonge potentials die, dankzij de Vlajo-programma's, de smaak van het bedrijfsleven te pakken krijgen. Zij het als werknemer, zij het als ondernemer. Bij Vlajo noemen we ze de Vlajo Alumni. Ooit deelnemer aan een Vlajo-programma, nu succesvolle werknemers of bedrijfsleiders. En dat hun deelname een ander perspectief bood op hun toekomst of op hun huidig werk, getuigen Pieter, Jeroen, Rik en Evy.
Jeroen Vandevenne studeerde vorig schooljaar in de richting economie-moderne talen af aan het Sint-Pieterscollege in Leuven en richtte, samen met zijn klasgenoten, de Vlajo Mini-onderneming Time for Vinyl op. Een schot in de roos, want ze mochten zichzelf de beste Vlajo Mini-onderneming van 2014-2015 noemen. Vandaag zet hij het Time for Vinyl-succes verder, naast zijn job als sales representative bij HSP en als bestuurslid van Vlajo Alumni. Hij blikt met een goed gevoel terug op zijn ervaring: "Wat mijn deelname aan de mini-onderneming me vooral heeft bijgebracht, is de drive om dromen en ideeën effectief om te zetten in daden. Ik ben altijd al wel ondernemend geweest, maar Vlajo heeft de drempel verlaagd om effectief de sprong te wagen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat ondernemerschap reeds op jonge leeftijd gestimuleerd wordt, ook al heb je nog niet het perfecte idee. Je bent immers jong, er kunnen zich nog veel deuren openen. Bovendien doe je op die manier een pak waardevolle ervaring op en krijg je de kans om te leren van anderen."
In hetzelfde schooljaar richtte de nu 18-jarige Rik Van Kerckhoven Applify op, aan het Mater Salvatorisinstituut in Kapellen. Samen met zijn medeleerlingen Boekhouden-informatica ontwikkelde hij spelletjes-apps en een app in samenwerking met de middenstandsvereniging Beleef! Kapellen. Via deze applicatie konden winkeliers zich bekendmaken. Rik kreeg de smaak te pakken: "Ondertussen heb ik de website winkelgids.nu opgericht, waarop de Kapelse handelaars hun promoties kunnen communiceren. Maar liefst 60 winkeliers hebben zich al aangesloten. Daarnaast heb ik ook de Beleef! Kapellen-app verder verfijnd. De mini-onderneming heeft me gestimuleerd om mijn dromen na te jagen. Het was een unieke ervaring."
Ook een beetje verder terug in de tijd stoten we op jonge beloftes, zoals Pieter Meijlaers. In 2004 teamlid van SBP i-VISIT. Nu Customer Experience Manager bij Hello bank!. In het pre-smartphone tijdperk startte i-Visit met het organiseren van rondleidingen op mobiele toestellen. Een grote uitdaging in de toen nog statische wereld van het internet. Pieter: "Tien jaar geleden zag het internet er nog helemaal anders uit. Er was geen sprake van een Play store of een App store, laat staan van een toestel dat bellen en applicaties combineerde. Toch hebben we doorgezet en zijn we, onder meer dankzij Vlajo, in contact gekomen met i-City (later doorgegroeid naar Mobile Vikings). Zo kreeg ons project meer vorm en hebben we wel wat mooie dingen kunnen realiseren. Door i-Visit ben ik in de digitale wereld terechtgekomen. Eerst bij Telenet, waar ik meewerkte aan de evolutie van de digitale TV. Nu geef ik bij Hello bank! mee richting aan de bank van de toekomst. Een boeiende job in een boeiende wereld!"
Dat Vlajo wel degelijk in de kleren kruipt en jaren later nog steeds nazindert, getuigt Evy Van Parijs, docent pedagogische wetenschappen en communicatieve vorming aan de Artevelde Hogeschool in Gent: "Tien jaar na datum ben ik nog steeds blij dat ik deelgenomen heb aan een mini-onderneming. Dit initiatief lag onder meer aan de basis voor mijn studiekeuze in pedagogische wetenschappen. Via een mini-onderneming leerde ik immers dat leren ook anders kan: aangenaam, klasoverstijgend, realistisch, zinvol, ... Het was een nieuwe wereld die voor me openging en me alleen maar stimuleerde om deze leervorm verder te verkondigen. Het geeft enorme leerkansen en het verhoogt het leereffect aanzienlijk. Bovendien heb ik in onze mini-onderneming Sponza de papa van mijn vier maanden oude zoontje leren kennen. Ik ben dus helemaal Vlajo-fan :)."
Ben jij ook een Vlajo-alumnus en wil je deel uitmaken van het Vlajo Alumni-netwerk? Hier vind je meer info!
Vips van Vlajo?
Junior ondernemer, leercoach, schooldirectie, droomcoach, partnerbedrijf,... Bij Vlajo ben je een VIP!
En een VIP hoort nu eenmaal thuis in ...the spotlight! Daarom laten we hier elke week een ander verhaal aan bod komen. Verhalen die recht uit het (jonge) ondernemersleven gegrepen zijn. Ze vormen ongetwijfeld een inspiratiebron voor veel ondernemend talent in de Vlaamse scholen. Veel leesplezier!
vrijdag 3 juli 2015
donderdag 25 juni 2015
Kleine uitvinders @MyMachine-expo!
18 juni was voor 400 jonge leerlingen een ware hoogdag. Na een zeer geslaagd MyMachine-jaar mochten ze hun eigen droommachines bewonderen tijdens een 10-daagse tentoonstelling. Als echte VIP's werden ze ontvangen in de Budafabriek in Kortrijk.
De expo trok heel wat kijklustigen. Ook de ontwerpstudenten van Howest waren van de partij om de kinderen te helpen bij het testen van hun machines. Daarnaast hadden fans van het eerste uur, zoals Jo Libeer van Voka en Peter Coenen van Vlajo, lovende woorden voor MyMachine.
Heel wat scholen uit de regio kwamen ook een kijkje nemen en konden zich uitleven op de windsurfmachine of bliezen even uit in de 'chillzetel'. Zeer welkom na de drukke toetsenperiode!
En dat het enthousiasme groot was, legde FOCUS-WTV vast op beeld. Bekijk de reportage hier!
Leerlingen van basisschool Ten Bunderen uit Moorslede speelden hun MyMachine 3D-computergame ‘Robbe op avontuur’ op groot scherm in de tentoonstelling. Ook de andere droommachines werden getest en goedgekeurd. Karrewiet kwam meekijken. Herbekijk de reportage!
In het weekend vonden heel wat gezinnen de weg naar Kortrijk om samen de wondere wereld van MyMachine te ervaren. Kortom: het werd een expo gevuld met vrolijke chaos, veel decibels en vooral: heel veel fun. Het perfecte startschot van een welverdiende zomervakantie!
De expo trok heel wat kijklustigen. Ook de ontwerpstudenten van Howest waren van de partij om de kinderen te helpen bij het testen van hun machines. Daarnaast hadden fans van het eerste uur, zoals Jo Libeer van Voka en Peter Coenen van Vlajo, lovende woorden voor MyMachine.
Heel wat scholen uit de regio kwamen ook een kijkje nemen en konden zich uitleven op de windsurfmachine of bliezen even uit in de 'chillzetel'. Zeer welkom na de drukke toetsenperiode!
En dat het enthousiasme groot was, legde FOCUS-WTV vast op beeld. Bekijk de reportage hier!
Leerlingen van basisschool Ten Bunderen uit Moorslede speelden hun MyMachine 3D-computergame ‘Robbe op avontuur’ op groot scherm in de tentoonstelling. Ook de andere droommachines werden getest en goedgekeurd. Karrewiet kwam meekijken. Herbekijk de reportage!
vrijdag 19 juni 2015
Watch Me laat zich zien in Europa!
Dat Vlaamse mini-ondernemingen ook hoge ogen gooien in het buitenland is een feit. Watch Me, een Vlajo Mini-onderneming van het Mater Salvatorisinstituut in Kapellen, behaalde de 3de plaats op de internationale Social Enterprise Programme (SEP)-wedstrijd! Een schitterend resultaat, want maar liefst 255 teams uit 14 Europese landen streden om de titel van de beste sociale mini-onderneming 2015. Met deze competitie onderstrepen Vlajo en haar koepelorganisatie JA Europe het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen in het bedrijfsleven.
Het concept van Watch Me draait rond opvallen in het verkeer. Met creatieve workshops en innovatieve lichtgevende gadgets willen ze de veiligheid van fietsende kinderen in het verkeer verhogen. Een concept dat ook de internationale SEP-jury loofde om de sociale innovatie, betrokkenheid en creativiteit.
Voor de leerlingen van Watch Me én hun leerkracht werd de deelname een onvergetelijke ervaring.
19 juni, D-Day voor de leerlingen van Watch Me. De wedstrijd verloopt online, maar dat maakte het er niet minder spannend op. De leerlingen getuigen over hun ervaring:
Het concept van Watch Me draait rond opvallen in het verkeer. Met creatieve workshops en innovatieve lichtgevende gadgets willen ze de veiligheid van fietsende kinderen in het verkeer verhogen. Een concept dat ook de internationale SEP-jury loofde om de sociale innovatie, betrokkenheid en creativiteit.
Voor de leerlingen van Watch Me én hun leerkracht werd de deelname een onvergetelijke ervaring.
19 juni, D-Day voor de leerlingen van Watch Me. De wedstrijd verloopt online, maar dat maakte het er niet minder spannend op. De leerlingen getuigen over hun ervaring:
Lukas Janssens: "We waren allemaal wat zenuwachtiger omdat alles in het Engels moest. Maar met onze degelijke talenkennis en het goed ingespeeld zijn op mekaar maakten we een goede indruk."
Jonathan Huybrechts: "We wisten niet wie onze concurrenten waren, dus het was moeilijk om het niveau in te schatten. Het kwam er dus op aan om ons goed voor te bereiden en de stress onder controle te houden."
![]() |
Spannend! Watch Me in actie tijdens de online SEP-wedstrijd! |
Chloë Van Sande: "De concurrentie was zeer sterk. Iedereen was aan mekaar gewaagd, maar tegelijkertijd verschilden we veel van mekaar. De thema's waren zeer uiteenlopend, van ecologie tot verkeersveiligheid."
Alexandra Dillen: "Omdat het niveau zo hoog was, leek een top 3-plaats niet haalbaar. Maar nu we toch bij de beste 3 van Europa horen ... dat geeft een euforisch gevoel! Hier gaan we nog lang van nagenieten!"
Jordi Lossie kijkt tevreden terug op zijn avontuur als mini-ondernemer: "Het was een enorm leerrijke ervaring. Onze mini-onderneming draaide op een goede samenwerking en veel inzet. Dat was niet altijd evident, maar we slaagden erin om tegenslagen te overwinnen. Zo zijn we er als persoon en als groep sterker uit gekomen. Meer nog: het heeft ons allemaal warm gemaakt om later zelf een zaak op te starten. Watch Me zullen we nooit vergeten. Verkeersveiligheid was ons doel, vriendschap de rode draad en de 3de plaats op de SEP-wedstrijd de kers op de taart!"
Voor leercoach Sofie Verhoeven is de meerwaarde van een mini-onderneming overduidelijk: "Ik ben supertrots op deze fantastische groep. We hebben samen een geweldige tijd achter de rug, waarin de leerlingen een enorm leerproces doorlopen hebben. Op vlak van ondernemerschap, maar ook op vlak van vriendschap en samenwerking. Ze zijn er altijd 100% voor gegaan, een echte voorbeeld-mini!
![]() |
PROFICIAT, Watch Me! |
vrijdag 12 juni 2015
Talent stimuleren? Zo vroeg mogelijk!
Onderzoek toont aan dat in bedrijven 16% meer winst gemaakt wordt indien werknemers positief gestimuleerd worden. Hetzelfde geldt ook voor onze leerlingen!
Talent moet op de schoolbanken ontwikkeld en gestimuleerd worden. De redenen daarvoor zijn overduidelijk: leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen en ze geraken intrinsiek gemotiveerd. Bijgevolg verloopt hun schoolloopbaan beter en zijn ze later succesvoller in hun professionele leven.
Voor Vlajo redenen genoeg om een gloednieuw traject te lanceren in de eerste graad van het secundair onderwijs: Talent4Event. In dit project komt ondernemingszin sterk aan bod. Binnen Talent4Event krijgen leerlingen de kans om hun eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen door zelf een event te organiseren.
Het nieuwe project bestaat uit 5 sessies, die in verschillende lessen gegeven kunnen worden. Na de laatste sessie zijn de leerlingen klaar om binnen hun groep zelfstandig een eigen event uit te werken.
Talent4Event kan, na het doorlopen van de sessies, toegepast worden op eender welk event of activiteit binnen de school. Er zijn drie mogelijkheden binnen Talent4Event:
- Een bestaand schoolproject
- Een leerlingenproject, door henzelf gekozen
- Een project, uitgewerkt door Vlajo
Tine Feyaerts, projectverantwoordelijke bij Vlajo: "Gedurende het project zal de leerling zichzelf, de groep en de samenwerking kunnen evalueren. Vanuit Vlajo voorzien we evaluatiefiches. Een belangrijk aspect hierin is dat vooral het proces, eerder dan het product, beoordeeld wordt. Het resultaat kan misschien wel eens tegenvallen, maar het belangrijkste is dat de leerlingen het zelfstandig gedaan hebben. En vooral: ze werken aan hun eigen talenten. Op die manier haal je als leerkracht ook meer uit je leerling binnen elk vak."
Meer weten? Contacteer Tine Feyaerts: tine.feyaerts@vlajo.org of 0492 46 22 01.
Talent moet op de schoolbanken ontwikkeld en gestimuleerd worden. De redenen daarvoor zijn overduidelijk: leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen en ze geraken intrinsiek gemotiveerd. Bijgevolg verloopt hun schoolloopbaan beter en zijn ze later succesvoller in hun professionele leven.
Voor Vlajo redenen genoeg om een gloednieuw traject te lanceren in de eerste graad van het secundair onderwijs: Talent4Event. In dit project komt ondernemingszin sterk aan bod. Binnen Talent4Event krijgen leerlingen de kans om hun eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen door zelf een event te organiseren.
Het nieuwe project bestaat uit 5 sessies, die in verschillende lessen gegeven kunnen worden. Na de laatste sessie zijn de leerlingen klaar om binnen hun groep zelfstandig een eigen event uit te werken.
-
Sessie
1: Een groep vol talenten. Doel:
kennismaking met jezelf.
-
Sessie
2: Uitdagende activiteiten. Doel: talenten
ontdekken via opdrachten in groep.
-
Sessie
3: Mijn talent/uitdagend talent binnen de werkgroep? Doel: dieper
ingaan op de kwaliteiten van de talenten en deze linken aan hun eigen talent.
-
Sessie
4: Verdelen van werkgroepen. Doel:
juiste, efficiënte werkgroepen maken.
-
Sessie
5: Opstart van het gekozen event. Doel:
leerlingen startklaar maken om zelfstandig aan de slag te gaan.
- Een bestaand schoolproject
- Een leerlingenproject, door henzelf gekozen
- Een project, uitgewerkt door Vlajo
Tine Feyaerts, projectverantwoordelijke bij Vlajo: "Gedurende het project zal de leerling zichzelf, de groep en de samenwerking kunnen evalueren. Vanuit Vlajo voorzien we evaluatiefiches. Een belangrijk aspect hierin is dat vooral het proces, eerder dan het product, beoordeeld wordt. Het resultaat kan misschien wel eens tegenvallen, maar het belangrijkste is dat de leerlingen het zelfstandig gedaan hebben. En vooral: ze werken aan hun eigen talenten. Op die manier haal je als leerkracht ook meer uit je leerling binnen elk vak."
De leerlingen van SMIKS Keerbergen mochten Talent4Event al eens uittesten. En ze deden dat met veel enthousiasme! |
Meer weten? Contacteer Tine Feyaerts: tine.feyaerts@vlajo.org of 0492 46 22 01.
vrijdag 29 mei 2015
ODOO: Let's do it!
Ook al is de vakantie in aantocht, bij Vlajo zitten we niet stil. Integendeel, achter de schermen bereiden we alvast het nieuwe schooljaar voor. En daarbij staat kwaliteit bovenaan het lijstje! Onze programma's nemen we continu onder de loep, het didactische materiaal wordt aan een kritische blik onderworpen én ook onze ondersteunende rol willen we optimaliseren. Onze taak bestaat er immers in om de Vlajo-projecten zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van de scholen, de leerkrachten, de leerlingen én de leerplannen.
Zo zetten we dit schooljaar ondermeer onze schouders onder de wijziging van het leerplan van het 7de jaar Business Support. De integratie van een ERP-pakket vormde één van de grootste uitdagingen. Maar ain't no mountain too high voor Vlajo! We zochten en vonden in ODOO een systeem dat aan alle vereisten voldoet.
Ben Peeters, Vlajo-hoofdcoördinator secundair onderwijs: "ODOO is een extra ondersteuning bij onze programma's Vlajo Stu.be en Vlajo Mini-onderneming. Het is een gebruiksvriendelijk en transparant systeem dat volledig beantwoordt aan het gewijzigde leerplan. Binnen Vlajo werken we hard aan een vlotte implementatie en stellen we alles in het werk om het gebruikscomfort van deze tool te verhogen."
De voordelen van ODOO binnen Vlajo Stu.be of Vlajo Mini-onderneming:
- De school krijgt het systeem een schooljaar lang gratis ter beschikking.
- Via stappenplannen en instructievideo's zullen de leerlingen en leercoaches moeiteloos doorheen de tool geloodst worden.
- Er is aansluiting bij de reeds bestaande rapporteringsmodule van Vlajo (boekhouding).
- Vlajo organiseert, naast de studiedagen van de pedagogische begeleidingsdienst, specifieke trainingsdagen voor leercoaches. Deze zullen in oktober 2015 in verschillende provincies plaatsvinden.
- Vlajo waarborgt een kwaliteitsvolle begeleiding en ondersteuning. In april kregen alle Vlajo-coördinatoren een 'ODOO-bad'.
Zo zetten we dit schooljaar ondermeer onze schouders onder de wijziging van het leerplan van het 7de jaar Business Support. De integratie van een ERP-pakket vormde één van de grootste uitdagingen. Maar ain't no mountain too high voor Vlajo! We zochten en vonden in ODOO een systeem dat aan alle vereisten voldoet.
Ben Peeters, Vlajo-hoofdcoördinator secundair onderwijs: "ODOO is een extra ondersteuning bij onze programma's Vlajo Stu.be en Vlajo Mini-onderneming. Het is een gebruiksvriendelijk en transparant systeem dat volledig beantwoordt aan het gewijzigde leerplan. Binnen Vlajo werken we hard aan een vlotte implementatie en stellen we alles in het werk om het gebruikscomfort van deze tool te verhogen."
De voordelen van ODOO binnen Vlajo Stu.be of Vlajo Mini-onderneming:
- De school krijgt het systeem een schooljaar lang gratis ter beschikking.
- Via stappenplannen en instructievideo's zullen de leerlingen en leercoaches moeiteloos doorheen de tool geloodst worden.
- Er is aansluiting bij de reeds bestaande rapporteringsmodule van Vlajo (boekhouding).
- Vlajo organiseert, naast de studiedagen van de pedagogische begeleidingsdienst, specifieke trainingsdagen voor leercoaches. Deze zullen in oktober 2015 in verschillende provincies plaatsvinden.
- Vlajo waarborgt een kwaliteitsvolle begeleiding en ondersteuning. In april kregen alle Vlajo-coördinatoren een 'ODOO-bad'.
Vlajo-coördinatoren worden klaargestoomd voor ODOO! :)
dinsdag 26 mei 2015
Fun-fun-fun in Walibi!
Zaterdag, 9 mei 2015 was D-Day of liever: V-Day voor jong ondernemend Vlaanderen. Met 2500 waren ze: leerlingen, leerkrachten, directieleden, droomcoaches, partnerbedrijven, sponsors, ... Van lager onderwijs tot en met hoger onderwijs, van Kuurne tot Genk... Vlaanderen sprong massaal op de bus richting Waver voor een dagje pure FUN @Vlajo Awards!
Kijk en geniet mee van een geslaagde apotheose! De afwezigen hadden ongelijk! ;)
Kijk en geniet mee van een geslaagde apotheose! De afwezigen hadden ongelijk! ;)
Vanuit heel Vlaanderen vertrokken maar liefst 26 bussen met enthousiaste jongeren en leerkrachten richting Walibi
Een Vlajo-invasie :)
De slotshow met Bart Cannaerts was er eentje om u tegen te zeggen!
Het Vlajo-FUN-effect ontging ook minister Muyters niet :)
De laureaten werden gelauwerd. Proficiat aan Mobi-Repainters van KTA MoBi in Gent (Beste Jieha), Tapalo van Sint Leo-College in Brugge (Beste Mini-onderneming), Chick'In van UGent (Beste Small Business Project), Wood You van UGent (winnaar Star Academy)!
Vlajo Ambassadeurscholen werden in de bloemetjes gezet. Proficiat aan KTA MoBi Gent, Onze-Lieve-Vrouwcollege Zottegem, Virgo+ Vilvoorde, KTA Brasschaat, Spes Nostra Kuurne!
Na het officiële gedeelte was het tijd voor véél actie en nog meer fun!!!
Het regende dan ook veel enthousiaste reacties...
Jos Swennen, leercoach mini-onderneming Stedelijke Handelsschool Turnhout: "Vlajo, gefeliciteerd met deze fantastische dag. Perfect georganiseerd. We hebben genoten!"
Cathy Vermeiren, Jieha-leercoach KA Halle: "Het was een supertoffe zaterdag! De leerlingen hebben zich geweldig geamuseerd. Bedankt!"
Katleen Lenaerts, leercoach mini-onderneming Maris Stella Malle: "Het was heel fijn en knap georganiseerd! De leerlingen vonden het super! Hartelijk dank!"
Katrien Pil, pedagogisch begeleider VVKSO West-Vlaanderen: "Proficiat aan het hele team met de organisatie van de Vlajo Awards. Het was een schitterende dag!"
Peter De Keukeleere (Club Fifty-one, partnerbedrijf Vlajo West-Vlaanderen): "De kleinkinderen hebben zaterdag een schitterende dag gehad. Ze konden ook de dag nadien er niet over zwijgen. Superdag, super organisatie!"
vrijdag 24 april 2015
Mini's gaan internationaal!
The sky is the limit! Voor heel wat Vlajo Mini-ondernemingen een passend motto. Sommigen onder hen nemen het wel heel letterlijk en kijken verder dan de provincie- of landsgrenzen, zoals Ma Jolie van het Sint-Jozefsinstituut in Tielt en Crustiny van Hotelschool Ter Groene Poorte in Brugge.
Samen trokken ze van 13 tot 15 maart naar de Ja-Ye European Trade Fair in Wenen. Junior Achievement Young Enterprise (Ja-Ye), de koepelorganisatie van Vlajo, geeft op die manier de kans aan jonge student-ondernemers om nieuwe horizonten te verkennen en om, letterlijk en figuurlijk, grenzen te verleggen. Een uitdaging om u tegen te zeggen, want de jonge ondernemers ondervinden aan den lijve wat het is om, ver weg van hun comfort zone, zelfredzaam te zijn, initiatief te nemen, te organiseren, te verkopen ... Bovendien doen ze dat ook nog eens in een andere taal!
Daar nemen we bij Vlajo ons petje voor af!
Voor de beide mini's werd het een onvergetelijke ervaring. De leerlingen van Crustiny ondervonden al snel dat het geen evidentie is om zich, als producent van warme voeding, te profileren. Maar dankzij een goede communicatie op de stand en hun indrukwekkende verkoopcijfers konden ze de bezoekers imponeren. Roeien met de riemen die je hebt, heet dat dan!
Samen trokken ze van 13 tot 15 maart naar de Ja-Ye European Trade Fair in Wenen. Junior Achievement Young Enterprise (Ja-Ye), de koepelorganisatie van Vlajo, geeft op die manier de kans aan jonge student-ondernemers om nieuwe horizonten te verkennen en om, letterlijk en figuurlijk, grenzen te verleggen. Een uitdaging om u tegen te zeggen, want de jonge ondernemers ondervinden aan den lijve wat het is om, ver weg van hun comfort zone, zelfredzaam te zijn, initiatief te nemen, te organiseren, te verkopen ... Bovendien doen ze dat ook nog eens in een andere taal!
Daar nemen we bij Vlajo ons petje voor af!
Voor de beide mini's werd het een onvergetelijke ervaring. De leerlingen van Crustiny ondervonden al snel dat het geen evidentie is om zich, als producent van warme voeding, te profileren. Maar dankzij een goede communicatie op de stand en hun indrukwekkende verkoopcijfers konden ze de bezoekers imponeren. Roeien met de riemen die je hebt, heet dat dan!
![]() |
De leerlingen van Crustiny |
De meisjes van Ma Jolie haalden het maximum uit de kleine oppervlakte die ze toebedeeld kregen voor hun stand. Het resultaat mocht er zeker zijn!
![]() |
De dames van Ma Jolie |
De leerlingen vonden het zelf een grote meerwaarde om wat inspiratie op te doen bij de collega-mini-ondernemers. Het feit dat het Engels een grondige opfrissing kreeg, was extra meegenomen.
Kennismaken met de buitenlandse collega's
Voor beide mini's is de buitenlandse missie geslaagd! Ze trokken moe, maar voldaan en mét een extra rugzakje inspiratie, kennis en ervaring weer richting West-Vlaamse bodem. Dikke proficiat aan beide teams!
Abonneren op:
Posts (Atom)